Patience and Tolerance

What are the two types of patience that we must endure in our lives, and how does patience affect character and behaviour? These questions and more are answered in this short clip by Sheikh Murtaza Bachoo.

Patience is of two types, there is patience in normal circumstances. I am trying to achieve something in my life, but I have not been able to achieve it yet. I am patient at it. And there is patience when I face a loss in my life. When I have lost a part of my wealth, I have lost a part of my health. I have lost a part of my independence. Am I able to be patient at that time? It is a sign of my character.

In Tafseer-e-Namoona narrates a story where a man, he says I go.... I went to a land in that land, I saw that a lot of camels had died. Some type of a disease may have come there and the camels had died because of that. So I saw a lady over there and I asked the lady, to whom do these camels belong to? And she said, these camels, they belong to that man that is sitting on top of the hill.

So I went up and I met the man over there and I say to him, man, this camels that have died, they all belong to you? He says, yes, they are attributed to me. He says, what happened to them? What sort of calamity befell you? What sort of hardship have you gone through?

He gave a very beautiful answer. He said the One who had given them to me has taken them away. 'Was-Sabru indal musibah'. When I am able to show patience in the face of calamity, in the face of hardship, then I know that patience has become a part of my character. 'Wal hilmuh indal ghadhab'. And the person is able to be forbearing, to be tolerant, he is able to tolerate the flaws of others, he is able to forgive the flaws of others. That's called 'hilm'. 'Wal hilmuh indal ghadhab'. We ask ourselves, how do I operate when my emotions have been compromised, when I am angry, when I become frustrated, and then I react. That reaction is my character because, in that moment of frustration, the mind is not able to project a behavior anymore.

Then what comes out in that moment of frustration is my character. How do I react when I am very happy? How do I react when I am very sad? How do I react when I am very afraid? We say that the goal of ilm ul-akhlaq is how to develop our character, so that it is not just a temporary state of the heart. It has become a permanent state of the heart.
 

La pazienza è di due tipi. C'è la pazienza in circostanze normali: sto cercando di realizzare qualcosa nella mia vita, ma non ci sono ancora riuscito. Sono paziente. E c'è la pazienza di quando affronto una perdita nella mia vita: quando ho perso una parte della mia ricchezza, ho perso una parte della mia salute, ho perso una parte della mia indipendenza. Sono in grado di essere paziente in quel momento? È un segno del mio carattere.

In "Tafsir-e-Namoona" si racconta la storia di un uomo che dice: "Sono andato in un paese e in quel paese ho visto che molti cammelli erano morti. Doveva esserci stato un qualche tipo di malattia e i cammelli erano morti a causa di questo. Ho visto una signora laggiù e le ho chiesto: "A chi appartengono questi cammelli?" Ha risposto: "Questi cammelli appartengono a quell'uomo che è seduto in cima alla collina". Così sono salito sulla collina, lì ho incontrato quell'uomo e gli ho chiesto: "Amico, questi cammelli che sono morti appartengono tutti a te? Lui dice: "Sì, mi sono stati attribuiti." "Cosa è successo? Che calamità ti è capitata? Che disgrazia hai vissuto?" Egli dette una risposta molto bella. Disse: "Colui il quale me li aveva dati me li ha portati via. Was-Sabru indal musibah".

Quando sono capace di mostrare pazienza di fronte alla calamità, di fronte alle avversità, allora so che la pazienza è diventata parte del mio carattere. "Wal hilmuh indal ghadhab". E la persona è capace di sopportare, di essere tollerante, è capace di tollerare i difetti degli altri, è capace di perdonare i difetti degli altri. Questo si chiama 'hilm': "wal hilmuh indal ghadhab".

Ci chiediamo, come funziono quando le mie emozioni sono state compromesse? Quando sono arrabbiato, quando divento frustrato e poi reagisco? Quella reazione è il mio carattere, perché in quel momento di frustrazione la mente non è più in grado di pianificare un comportamento. Quello che viene fuori in quel momento di frustrazione è il mio carattere. Come reagisco quando sono molto felice? Come reagisco quando sono molto triste? Come reagisco quando sono molto spaventato?

Noi diciamo che l'obiettivo di 'ilm ul-akhlaq', è come sviluppare il nostro carattere, in modo che non sia solo uno stato temporaneo del cuore ma diventi uno stato permanente del cuore.